Nazwa studiów podyplomowych: | Etyka cnót i realnego dobra w dobie ponowoczesności |
Forma studiów: | podyplomowe, zajęcia odbywają się stacjonarnie |
Liczba semestrów: | 3 |
Koordynator: | Arkadiusz Robaczewski |
Miejsce zajęć: | Stalowa Wola |
Termin rekrutacji: | |
Zwolnienie z opłaty: | Do wyczerpania puli z MEiN |
Charakterystyka i cel studiów podyplomowych
Na studia podyplomowe z etyki składa się wiedza z podstaw filozofii, antropologii i filozofii moralnej (także filozofii prawa i polityki) w ujęciu klasycznym. Wiedza ta jest odniesiona do współczesności – uwzględnia pozytywny rozwój wiedzy w tych dziedzinach i jednocześnie pozwala odnieść się konstruktywnie do tych nurtów współczesności, które nie uwzględniają prawdy o człowieku, o jego naturze, dobru, celu. Studia umożliwiają ich identyfikację w życiu społecznym, w kulturze, także we współczesnej pedagogice i edukacji. Jednocześnie wyposażają w wiedzę, dzięki której absolwent naszych studiów będzie mógł odnieść się do nich krytycznie w oparciu o rzetelną znajomość podstaw klasycznej filozofii, ze szczególnym uwzględnieniem filozofii człowieka i filozofii moralności (etyki), wraz z umiejętnością zastosowania jej we współczesnych sporach cywilizacyjnych. Studia umożliwiają zapoznanie się z koncepcją człowieka jako osoby, która ma swój wyznaczony przez naturę cel, z aretologią (teorią cnót), które usprawniają człowieka do moralnie dobrego działania. W programie jest też ukazanie atrakcyjności obiektywnego dobra, hierarchii dóbr od godziwych, poprzez użytecznościowe do przyjemnościowych, wykazanie istnienia obiektywnej normy moralnej, wyposażenie w argumenty, dzięki którym absolwent studiów będzie mógł uzasadnić ich realność. Studenci studiów podyplomowych zapoznają się też z klasyczną koncepcją wychowania (pedagogia perennis) i będą ją mogli twórczo skonfrontować ze współczesnymi nurtami pedagogiki. Zgromadzoną wiedzę źródłową z podstaw filozofii klasycznej, klasycznej etyki i pedagogiki użyjemy jako punktu odniesienia do mierzenia współczesnych zagrożeń w dziedzinie moralności, zarówno w obszarze życia społecznego, jak i indywidualnego.
Oferowane studia są kwalifikacyjnymi studiami podyplomowymi przygotowującymi czynnych zawodowo nauczycieli do nauczania etyki i są prowadzone zgodnie ze standardami określonymi w przepisach rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lipca 2019 r. w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela (Dz. U. z 2021 r. poz. 890).
Adresaci studiów podyplomowych
Studia adresowane są do nauczycieli, którzy zamierzają zdobyć wiedzę merytoryczną, dydaktyczną i metodyczną w zakresie przygotowania do nauczania drugiego przedmiotu. Pozwolą one w pełni wykorzystać doświadczenie i potencjał kompetencyjny oraz wzmocnić swoją pozycję na rynku pracy wobec zmian zachodzących w edukacji i kształceniu nauczycieli.
Sylwetka absolwenta
Absolwent studiów podyplomowych Etyka cnót i realnego dobra w dobie ponowoczesności ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę z podstaw filozofii klasycznej i rozumienia człowieka jako osoby. Zna dziedzictwo myślowe i moralne, które ukształtowało cywilizację Zachodu. Potrafi uzasadnić istnienie obiektywnego dobra i normy moralnej, rozumie rolę cnót w kształtowaniu charakteru moralnego każdego człowieka, w jego procesie wychowawczym. Zdobytą wiedzę potrafi odnieść do współczesnych nurtów w etyce, pedagogice, a także skonfrontować ją w dyskusji z zagrożeniami moralnymi obecnymi we współczesnej cywilizacji, takimi jak relatywizm, emotywizm czy permisywizm. Absolwent studiów docenia dziedzictwo filozoficzne Zachodu i potrafi z tej perspektywy mierzyć współczesne przemiany cywilizacyjne.
Warunki ukończenia studiów
Stypendia
Studia podyplomowe realizowane przez Collegium Intermarium są finansowane przez MEiN. Finansowanie obejmuje 25 miejsc. O przyznaniu stypendium MEiN decyduje kolejność zgłoszeń.
Zapraszamy do zapisów na listę kandydatów na rekrutacja.collegiumintermarium.org
31Układ zajęć
Lp. | Nazwa przedmiotu (osoba prowadząca zajęcia) | S[1] | T / P[2] | Liczba godzin | ECTS | ||
WYK[3] | ĆW[4] | ||||||
1 | Wprowadzenie do filozofii. Różne koncepcje filozofii i ich rozumienie (Prof. Włodzimierz Dłubacz) | I | T | 8 | – | 1 | |
2 | Filozofia realistyczna podstawą rozumienia świata i człowieka. Rola filozofii w kulturze i filozoficzne źródła współczesnych ideologii (Prof. Włodzimierz Dłubacz) | I | T/P | 4 | 4 | 1 | |
3 | Rzeczywistość i etos człowieka. Myśl filozoficzna i etyczna od starożytności do średniowiecza (dr hab. Bogusław Paź) | I | T/P | 4 | 4 | 1 | |
4 | Rzeczywistość i etos człowieka. Myśl filozoficzna i etyczna od nowożytności do współczesności (dr hab. Bogusław Paź) | I | T/P | 4 | 4 | 1 | |
5 | Antropologia filozoficzna. Człowiek jako osoba. Struktura władz osobowych człowieka. Dusza-ciało-psychika (dr hab. Zbigniew Pańpuch) | I | T | 8 | – | 1 | |
6 | Osoba ludzka i jej działanie. Sumienie-decyzja-cel życia (dr hab. Zbigniew Pańpuch) | II | T | 8 | – | 1 | |
7 | Człowiek w społeczności. Różne koncepcje życia społecznego. Osoba wobec prawa naturalnego i stanowionego (dr hab. Zbigniew Pańpuch) | II | T/P | 4 | 4 | 1 | |
8 | Człowiek wobec prawdy, dobra i piękna. Kultura jako działanie człowieka. Człowiek a religia (dr hab. Zbigniew Pańpuch) | II | T/P | 4 | 4 | 1 | |
9 | Etyka a filozofia. Etyka jako teoria moralnie dobrego działania. Hierarchia dóbr. Wielość etyk a obiektywizm dobra. (dr hab. Marek Czachorowski) | II | T/P | 12 | 12 | 3 | |
10 | Aretologia jako teoria cnót. Cnoty jako sprawności moralne i ich przeciwieństwa – wady. Etyka wychowawcza (dr hab. Marek Czachorowski) | II | T/P | 12 | 12 | 3 | |
11 | Człowiek wobec społeczności. Między indywidualizmem a komunizmem (dr hab. Mieczysław Ryba) | II | T/P | 8 | 8 | 2 | |
12 | Zjawisko multikulturalizmu w świecie i Polsce. Analiza krytyczna (dr hab. Mieczysław Ryba) | II | T/P | 8 | 8 | 2 | |
13 | Człowiek i prawo naturalne. Konsekwencje etyczne prawa naturalnego (dr Filip Ludwin) | II | T/P | 8 | 8 | 2 | |
14 | Etyka i psychologia wobec nowych technologii (Bogna Białecka) | I/II | T/P | 8 | 8 | 2 | |
15 | Pedagogika klasyczna jako etyka wychowawcza (dr hab. Barbara Kiereś) | II | T/P | 4 | 4 | 1 | |
16 | Pedagogika klasyczna wobec indywidualizmu i kolektywizmu w etyce wychowawczej (dr hab. Barbara Kiereś) | II | T/P | 4 | 4 | 1 | |
17 | O tzw. „sytuacjach bez wyjścia w etyce” (dr Jacek Frydrych) | III | T/P | 8 | 8 | 2 | |
18 | Dominujące współcześnie poglądy etyczne wobec etyki klasycznej (dr Mateusz Kiereś) | III | T/P | 8 | 8 | 2 | |
19 | Dydaktyka przedmiotu „Etyka” (dr Jacek Frydrych) | II/III | T/P | 30 | 60 | 4 | |
20 | Praktyki zawodowe | II/III | P | – | 90 | 3 | |
SUMA: 35 |
[1] S = semestr.
[2] T = zajęcia teoretyczne, P = zajęcia praktyczne.
[3] WYK = wykład.
[4] ĆW = ćwiczenia.
Opłaty za studia | Kwota |
Płatność jednorazowa | 9 000 zł |
Opłata w przypadku uzyskania stypendium z Ministerstwa Edukacji i Nauki | 0zł |
Opłata rekrutacyjna | 85 zł |
IBAN PL12 1020 4900 0000 8002 3352 7356
Bank PKO BP
Uczelnia Collegium Intermarium
Biuro ds. studenckich: 783 687 888
[email protected]
Osoby zainteresowane otrzymaniem faktury proszone są o kontakt e-mail ko[email protected]
Uprzejmie informujemy, że kursy są uruchamiane przy określonej liczbie uczestników, pozwalającej na właściwą dynamikę pracy grupy.
Dr hab. Barbara Kiereś
Adiunkt w Katedrze Pedagogiki Rodziny, absolwentka KUL; studia na Wydziale Filozofii Chrześcijańskiej w zakresie specjalizacji filozoficzno-psychologicznej ukończone uzyskaniem tytułu magistra filozofii chrześcijańskiej; w 2002 r. uzyskała stopień doktora nauk humanistycznych w zakresie pedagogiki nadany uchwałą Rady Wydziału Nauk Społecznych KUL na podstawie rozprawy doktorskiej pod tytułem Małżeństwo i rodzina jako spełnianie się człowieka – osoby. Studium pedagogiczne na kanwie dorobku F.W. Bednarskiego O.P.
Dr hab. Zbigniew Pańpuch
Profesor KUL w Katedrze Antropologii Filozoficznej i Filozofii Prawa KUL. Zainteresowanie naukowe: problematyka etyczna i antropologiczna w pismach Platona i Arystotelesa; teoria bytu i antropologia w pismach św. Tomasza z Akwinu.
Dr hab. Marek Czachorowski
Ur. 1956, dr hab. filozof, etyk. Studia filozoficzne magisterskie i doktoranckie na KUL (Wydział Filozofii KUL, specjalizacja – filozofia teoretyczna 1975/6 – 1986). Praca magisterska: Odpowiedzialność i człowiek według Romana Ingardena pod kierunkiem ks. prof. dr hab. T. Stycznia. Rozprawa doktorska: Stanowisko Karola Wojtyły/Jana Pawła II w sporze o miłość jako kryterium moralnej oceny antykoncepcji (1997), pod kierunkiem ks. prof. dr. hab. T. Stycznia, na Wydziale Filozofii KUL. Stopień doktora habilitowanego nauk humanistycznych w dyscyplinie filozofia (Wydział Filozofii Chrześcijańskiej Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego). Praca naukowo-dydaktyczna w Katedrze Etyki Wydziału Filozofii KUL 1988-2014. W latach 1999/2000 pracownik naukowo-dydaktyczny Wydziału Studiów nad Rodziną UKSW. Od 2014/2015 profesor Kujawsko-Pomorskiej Szkoły Wyższej w Bydgoszczy. Członek Polskiego Towarzystwa Tomasza z Akwinu. Główne obszary zainteresowań: filozofia Karola Wojtyły, filozofia prawa, etyka ogólna, etyka prawnicza, etyka urzędnicza, etyka małżeństwa, etyka pedagogiczna.
Arkadiusz Robaczewski
Filozof i publicysta, wykładowca akademicki. Założyciel i wieloletni dyrektor Instytutu Edukacji Narodowej. Członek-założyciel Polskiego Towarzystwa Tomasza z Akwinu. Autor programów kształcenia z dziedziny etyki i antropologii filozoficznej oraz licznych publikacji z dziedziny etyki, pedagogiki, filozofii kultury i innych.
Bogna Białecka
Psycholog, publicysta, autorka kilkunastu książek psychologicznych o charakterze poradnikowym oraz kilkuset artykułów psychologicznych. Redaktor portalu dla młodzieży pytam.edu.pl ukierunkowanego na kompleksową profilaktykę uzależnień i zachowań ryzykownych, portalu dla rodziców, zwiększającego ich kompetencje cyfrowe i wychowawcze rodzice.co oraz portalu ukierunkowanego na pomoc osobom uzależnionym od pornografii: sos.pytam.edu.pl. Prezes Fundacji Edukacji Zdrowotnej i Psychoterapii.
Bogusław Paź
Profesor Uniwersytetu Wrocławskiego (Instytut Filozofii). Absolwent Wydziału Filozofii KUL (promotor pracy magisterskiej o. prof. M.A. Krapiec). Prezes Polskiego Towarzystwa Leibnizjańskiego – Societas Leibnitiana Polonorum.
Doktorat o filozofii Ch. Wolffa opublikowany pt. Epistemologiczne założenia ontologii Christiana Wolff, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2002. Habilitacja poświęcona zasadzie racji: Naczelna zasada racjonalizmu. Od Kartezjusza do wczesnego Kanta, Wydawnictwo Aureus, Kraków 2007. Ostatnio opublikował monografię o dziejach nowożytnej metafizyki: Filum cognitionis. Przemiany metafizyki w ontologię od Suareza do Kanta, Wydawnictwo IFiS PAN, Warszawa 2019. Autor blisko 100 recenzowanych publikacji. Obszar zainteresowań: historia filozofii (zwł. nowożytnej), filozofia kłamstwa, filozofia historii, teoria prawa naturalnego, etyczne aspekty ludobójstwa, teoria i historia filmu.
Aby zarejestrować się klikij tutaj.